2) Frankrijk & Duitsland

17 oktober 2017 - Berlijn, Duitsland

Daar ben ik weer met een gloednieuwe update over de afgelopen week! :)

Na een lange treinreis en de hereniging met een aantal van mijn SIB-vrienden in Parijs vertrokken we de volgende ochtend naar Disney! Het weer zat echt ontzettend mee, dus er viel eigenlijk de hele dag niks te klagen. Hoogtepunt voor mij was absoluut "The small world'' (van dat liedje: it's a small world after all..) al was ik me nu iets meer bewust van alle stereotypering die ze daar gebruikt hebben dan toen ik 8 was.

De tweede dag in Parijs bestond uit een beetje willekeurige sightseeing, wat prima was. Crêpes, uiensoep en typisch Franse vleesgerechten creëerde de ultieme Parijs experience. Marga was zo lief om voor iedereen een kleine Eiffeltoren te kopen, waardoor we nu voor altijd met elkaar verbonden zullen zijn.

Op de derde dag was het alweer tijd om de inboedel (als je dat zo kan noemen) in mijn backpack te proppen. De zomerjas kan terug naar Nederland (booee) en de winterjas mee richting Duitsland (dag zon).

Na het afscheid nemen (ik ben er inmiddels expert in) begon mijn 10 uur durende rit naar Berlijn met een overstap in Frankfurt (waar ik nog even lekker met mijn ouders geskypet heb).

Berlijn was alles wat ik er van verwacht had. Het hostel was top (maar hipster) en overal kun je koffietentjes vinden. Je luncht er met een bratwurst on-the-go (bij een mannetje met een on-the-go grill rugzak op straat) en er zijn talloze musea en memorials voor WOII en de val van de Berlijnse muur. Er zijn ook veel prachtige gebouwen in Berlijn, maar in alle eerlijkheid was ik op dit punt van de reis al een beetje ''kerken-moe'' (wat dus betekent dat je de gebouwen een beetje zat bent omdat het nogal veel van hetzelfde is).

Omdat het me wel leuk leek om wat mensen te leren kennen en mijn kamergenootjes een groep Aziaten bleken te zijn die deze ambitie niet deelde, besloot ik de 'hang-out' optie bij Couchsurfing te proberen. (Couchsurfing is een website/app waarmee je gratis bij mensen kunt overnachten, maar het heeft dus ook een soort ontmoetingsplaats voor reizigers). Ik kan zeggen dat dit een ervaring was, het bleek een soort internationale versie van Tinder waarbij het overgrote deel man is en 28+. Gelukkig kent Couchsurfing een handig review systeem en kon ik uiteindelijk toch leuke mensen vinden. Met eentje ben ik twee dagen bier gaan drinken (met lokale specialiteiten zoals worst, zuurkool en meer van dat soort) in van die enorme bierhallen. Op maandag heb ik maarliefst 1 liter bier achterover geslagen. Daarna moest ik nog Skypen met Anouk, maar dat ging eigenlijk nog best goed gezien de omstandigheden. Op dinsdag ben ik na het bier nog met iemand naar het Berlin Festival of Lights geweest. Dat was leuk, al vond ik het festival zelf soms een beetje apart.

Woensdag na nog wat rondlopen de trein genomen voor het kortste ritje van deze reis. Volgende bestemming: Poznan!

Liefs,

Bridge

PS: Ik ben inmiddels in Kiev (Oekraïne) maar de blog over Polen en Oekraïne volgt eind deze week (mits ik internet heb!). De verhalen lopen dus altijd een beetje achter met waar ik op dit moment ben. Via de 'kaart' functie kun je mijn huidige locatie zien. Wil je sneller (of meer) op de hoogte blijven dan kun je me volgen via Polarsteps!