1) Portugal & Spanje!

5 oktober 2017 - Salamanca, Spanje

Lieve allemaal!

Inmiddels is het alweer dag 9 van mijn reis, dus tijd voor een update! Laat ik dan ook maar meteen een disclaimer erin gooien: ik heb geen aangeboren talent voor schrijven of spelling. Dus voor alle taalnazi's van SIB: doe je ogen maar dicht als je een spelfout ziet ;)

De reis begon met een weekje Portugal! Met mijn vader als gezelschap eerst een paar dagen naar de Algarve om bij te komen van alle inpakstress en het afscheid nemen. Het afscheid nemen zelf was nogal dramatisch en valt me (nog steeds) heel erg zwaar, dus ik ga er verder niet over uitweiden.

Voor het geval je het weerbericht van Portugal niet uit je hoofd kent: het is er nu nog héél lekker weer. Maar echt, 30+ graden, iedere dag! De eerste paar dagen bestonden dan ook vooral uit zonnen, zwemmen (ja écht in de Atlantische oceaan!) en veel vis eten. Aangezien ik naar Siberië ga en mijn tas dus voornamelijk gevuld is met truien en thermokleding was ik hier niet helemaal op voorbereid, en heb ik de hele week in dezelfde korte broek gelopen.

Na het zonnige zuiden stond Lissabon op de planning. Op het laatste moment besloten we de vroege trein te nemen, waardoor we om 06:15 al op het station waren voor het eerste echte stuk van de treinreis! Ik kan zeggen dat het vooral voor mijn vader een hele ervaring was, vooral het eerste boemeltreintje en de restauratiewagen.

Lissabon zelf (ik was er al eens geweest) was natuurlijk geweldig. We hebben op soms vreemde maar meestal unieke plekken gegeten, waarbij het fado-restaurant toch echt wel een hoogtepunt was. Kenmerkend aan Lissabon zijn de heuvels waarop het gebouwd is (Lissabon heeft hierdoor heel veel mooie uitkijkpunten over de stad), maar je moet dus wel voor álles klimmen, trappen lopen of trammetjes nemen. Ons bezoekje aan Sintra vormde hierop geen uitzondering en ik heb nu zeer getrainde kuiten.

Na Lissabon moest ik afscheid nemen van mijn vader (tot in China!) en vertrok ik met de nachttrein naar Salamanca. Ik vond die nachttrein echt heel matig, maar dat had vooral te maken met het feit dat ik er om 04:56 uit moest, en het hostel weigerde om me dan in de kamer te laten, terwijl ik voor de gehele nacht al betaald en gereserveerd had en dit telefonisch had afgesproken. Uiteindelijk dus maar een hotel geboekt om toch wat te kunnen slapen.

Salamanca zelf is echt ontzettend schattig en echt een aanrader! Geen vliegveld, dus nog geen geëxplodeerd toerisme. In tegenstelling tot Lissabon een stuk rustiger, een stuk minder heuvels en een stuk minder rijen voor de bezienswaardigheden (lees: geen). Ander groot verschil: niemand doet ook maar enige moeite om Engels te spreken. Gelukkig bleken de (met name mannelijke) studenten zeer bereid om voor mij te vertalen. Salamanca heeft een van de oudste universiteiten ter wereld en het stikt er dan ook van de studenten. De hele dag heb ik mij afgevraagd waar de oudere generatie zich in de stad ophield. Uiteindelijk heb ik ze gevonden, in een parkje waar werkelijk honderden oudjes zaten en niémand jonger was dan 60. Ik heb me zelden als toerist zo'n indringer gevoeld als in dat parkje.

Ik sloot mijn dag in Salamanca af met tapas en het aanschouwen van een demonstratie tegen de afscheiding van Catalonië (Viva Espana!). Na een wederom korte nacht (de trein vertrok weer om 05:00) ben ik nu bezig aan mijn 13 uur durende treinreis naar Parijs!

Liefs,

Bridge

1. Mieke:
    5 oktober 2017
    Hoi Bridget, nou dat schrijftalent van jouw valt reuze mee😉
    Leuk om te lezen, je reis is nu echt begonnen, genieten maar💋
  2. Tessa:
    6 oktober 2017