4) "This is not Russia" (St. Petersburg & Moskou)

12 november 2017 - Moskou, Rusland

Na een flinke radiostilte komen nu dan eindelijk alle verhalen!

Na 13 uur treinen kwam ik dan aan in Moskou, waar ik 4 uur overstaptijd had voor de trein naar St. Petersburg. Dat was meteen een goede kennismaking met het Russische openbaar vervoer, want er zijn namelijk een stuk of 10 treinstations en 13 metrolijnen die ongeveer 200 verschillende stations hebben. (Dagelijks verplaatsen meer dan 9 MILJOEN Russen zich met de metro) Wat heel verwarrend is, is dat sommige van deze stations dezelfde naam hebben (waarom zou je dat doen? Is dat de Russische logica?) Daarnaast gaan bijvoorbeeld niet alle lichtblauwe metro's naar hetzelfde eindstation. Dus als toerist is het oppassen geblazen dat je niet in de 'goede' metro stapt en alsnog op de verkeerde plek uitkomt.

Het (voor mij) onlogische was ook dat het station waar ik naartoe moest voor de volgende trein "Moskva Oktjabrskaja" heet maar iedereen het eigenlijk "Leningradskiy vokzal" noemt. Als je dat niet weet kan je natuurlijk lang zoeken op Google maps.. Eenmaal aangekomen op Leningradskiy bleken er 4 stations op hetzelfde plein te zitten en stond nergens duidelijk aangegeven welk station nou welke was, en waar welke trein nou vertrok? Er voltrok zich een vermoedelijk vrij komisch schouwspel, waarbij ik gewapend met mijn treinkaartje naar willekeurige loketten liep, het treinkaartje onder de neus van het loketvrouwtje duwde en dan heel wanhopig mijn handen in de lucht gooide. Dat loketvrouwtje wees dan (meestal lichtelijke geïrriteerd) naar links of rechts, waarna ik dan 10 loketten verder weer hetzelfde deed, net zolang tot ik (jazeker!) ruim op tijd de trein gevonden had.

St. Petersburg was eigenlijk een beetje een reverse culture shock, omdat het eigenlijk heel Europees is in vergelijking met Kiev. Het hoogtepunt was absoluut de balletvoorstelling Giselle in het Mariinsky theater. Verder heb ik me ook erg goed vermaakt in een soort Russische versie van Madurodam (ze hadden daar echt goede humor, kijk vooral even bij de foto's om te snappen wat ik bedoel, ik zal er een apart mapje voor maken). Ik wilde natuurlijk ook naar de Hermitage, maar ik had even niet goed naar de openingstijden gekeken dus die was lekker DICHT toen ik wilde gaan.

Na weer een nachttrein kwam ik terug in Moskou. Het leuke aan Rusland is dat je overal je schoenen uitdoet bij binnenkomst (ook in de hostels, daar krijg je gratis slippers of slofjes) wat een heel huiselijk gevoel geeft (en daarnaast een modderpoel binnen voorkomt). Op veel plekken hebben ze ook schoenverwarmers (om je schoenen te laten drogen) en overal föhns (zodat je haar niet bevriest!).

Waar de Russen ook heel goed in zijn is de kachel flink opstoken. En dat doen ze hier niet op z'n Nederlands - ''We zetten de kachel niet hoger dan 19 graden, als je het koud heb trek je maar een trui aan". Nee, ze zetten de verwarming zonder blikken of blozen gewoon op 29 graden! En dat betekent dat je je bij binnenkomst onmiddellijk van zoveel mogelijk lagen kleding moet ontdoen, om niet ter plekke in een plasje gesmolten sneeuw te veranderen.

Verder was Moskou heel leuk, heel groot en echt heel erg koud. Via Couchsurfing had ik een leuk Russisch meisje leren kennen, en daar ben ik een paar keer Russische glühwein mee wezen drinken, waaronder in een kleicafé waar ik een heuse kleitrein heb gemaakt! Via een stadstour ontmoette ik ook nog een leuk Belgisch meisje en ook in het hostel was het gezellig.

Op de laatste dag in Moskou ben ik een andere jas gaan kopen. Ik had het al de hele week koud, er trok een sneeuwbui over Moskou en het vooruitzicht van een nog kouder Siberië maakte me vrij ongelukkig. Ik ben dus nu de trotse bezitter van een Russische defreeze jas met Siberische superkrachten die mij als het goed is de hele reis warm gaat houden!

Klaar voor de transsiberië!

Liefs,

Bridge

P.s. De titel refereert naar het feit dat men over het algemeen vindt dat Moskou geen ''onderdeel'' is van Rusland omdat er sprake is van een totaal andere cultuur en manier van leven dan in de rest van het land.

1. Mieke:
    12 november 2017
    Dat klinkt als een doolhof,
    dat openbaar vervoer😉
    Lekker hoor zo'n warme jas,
    hoort daar niet een
    Russische bontmuts bij😂
    Goede reis verder 💋
  2. Ursula:
    17 november 2017
    Heerlijk om he verhalen te lezen, ik zie net dat het -28 graden is. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen ;)
    Veel plezier in China! Xx Ursula